Тетяна Саідова - наш клієнт і засновниця онлайн-галереї ART FOR PEOPLE. Галерея пропонує роботи українських майстрів та спеціалізується на художній кераміці у декорі та посуді. Крім того, тут публікують цікаві матеріали про художників і натхнення. Тетяна розповіла нам про взаємозв'язок між мистецтвом, освітою суспільства і цінністю художніх робіт.

ART FOR PEOPLE

За освітою я фінансист і раніше ніколи не займалася мистецтвом. Але одного разу я потрапила на виставку, де мене сильно вразила кераміка. Це не просто зовнішня краса: ти береш це теплий виріб до рук, розглядаєш ці фактури, глазурі, кольору, які переливаються - на фотографії це складно передати. Але створювати такі роботи я не вмію, а форматом "купи-продай" не хотілося займатися. Ми з чоловіком міркували, виходячи з власних прагнень і ресурсів: ми не хотіли вкладати великі гроші в нерухомість і ремонт, бо не знали, чи проєкт матиме попит, і чи готовий зараз наш споживач купувати предмети не першої необхідності. Так ми вдвох відкрили онлайн-галерею: чоловік зробив сайт, а я пішла здобувати арт-освіту і взялася за пошуки художників.

ART FOR PEOPLE

 

ГАЛЕРЕЯ МАЄ І ОСВІТНЮ ФУНКЦІЮ 

Коли ми тільки створили галерею, люди багато лайкали нас у соцмережах, але ми не розуміли, чому немає продажів - усе подобається, але купувати не готові. Згодом ми опанували таргетинг і зрозуміли, хто наш споживач і як до нього пробитися - все це вимагає часу. Так само і з майстрами: спочатку я знаходила їх на виставках, брала контакти і домовлялася про співпрацю, а потім, коли впізнаваність галереї зросла, художники почали самі нас знаходити. Багато майстрів стали моїми хорошими знайомими і друзями, я дуже вдячна їм за доброту і відкритість: ми були нікому не відомим стартапом без досвіду, але їх це не бентежило, і на наші пропозиції про співпрацю вони радо погоджувалися.

ART FOR PEOPLE

Галерея бере комісію від продажів робіт, тому нам необхідно активно просувати художників. Наша галерея не схожа на інтернет-магазин, де багато банерної реклами. Ми зробили все чисто, зі смаком, щоб оформлення мало гарний вигляд, і щоб нічого не відволікало від мистецтва. Роботи настільки яскраві, що самі створюють дизайн галереї.

ART FOR PEOPLE

Ми ставимо собі за мету не тільки просування українського мистецтва і реалізацію робіт, але й освіту суспільства. Людям потрібно розповідати, в чому цінність робіт і чому керамічна чашка коштує 400 грн, а невеликий декор - 1000 грн. У нашому Facebook і Instagram люди досі пишуть коментарі: "І це коштує тисячі? Це просто смішно!" Я впевнена, що люди лише тоді будуть споживачами таких робіт, коли зрозуміють їхню сутність - що саме стоїть за цими речами. Особливо багатьом складно зрозуміти сучасне мистецтво: воно не завжди красиве, бо художники виражають своє сприйняття реальності, і люди не розуміють, як захоплюватися неестетичним мистецтвом. У цьому контексті суттєву роль відіграє питання освіти.

У нас дві категорії покупців. Перші - поціновувачі, які заходять на сайт і купують одну чи кілька великих робіт і здебільшого не потребують консультацій - для багатьох із них колекціонування є звичною справою. Інші - любителі, які частіше купують не дуже дорогі симпатичні речі - вазони з рослинами, чашки, посуд. Усі вироби зроблені вручну, тому кожна робота особлива, адже неможливо від руки намалювати двічі однаково.

ART FOR PEOPLE

Зараз ми збільшили продажі навіть порівняно з докарантинними показниками. Кераміку часто беруть для подарунків. Я сама є головним амбасадором бренду: на моїй кухні є виріб, напевно, кожного майстра нашої галереї. Мені хочеться купити все - щоб користуватися, торкатися, пити каву з цих чудових фактурних чашок. 

Крім декоративної, вироби виконують цілком утилітарну функцію. Нещодавно ми прийняли замовлення у жінки з США, якій потрібний був міцний посуд, щоб гріти його в мікрохвильовці і мити в посудомийній машині.

БУДЬ-ЯКА ОНЛАЙН-ГАЛЕРЕЯ ПОВИННА ВИХОДИТИ В ОФЛАЙН

Хоча б двічі на рік онлайн-галерея повинна робити виставку для відвідувачів, тому минулої осені ми орендували в київському Національному ботанічному саду імені М.М.Гришка приміщення біля купольної оранжереї та втілили проєкт виставки "Сади Семіраміди". Люди могли насолоджуватися прекрасною природою і художньої красою: на стінах висіли картини, а на постаментах стояла кераміка. Ми організували майстер-класи для дітей і дорослих з інтуїтивного малюнку та ліплення з глини.

ART FOR PEOPLE

В рамках виставки Благодійний фонд Сергія Горового провів благодійну ярмарку для дітей з особливостями розвитку. Ми спільно проводили майстер-класи для діток. Виставка проходила більш ніж два тижні, і нам вдалося зібрати понад тисячу людей. Цей досвід - незабутній.

ART FOR PEOPLE

 

Я МРІЮ РЕАЛІЗОВУВАТИ ПРОЄКТИ, ЯКІ НЕ ТІЛЬКИ ВІДОБРАЖАЮТЬ ДІЙСНІСТЬ, А Й МАЮТЬ СОЦІАЛЬНУ ЗНАЧУЩІСТЬ

Я хотіла б відкрити галерею в офлайн-форматі, а також започаткувати центр дитячої творчості: діти швидко вбирають інформацію і відкриті до нового - їм легко зрозуміти і полюбити мистецтво. Нині це тренд: в українців повертається інтерес до національної айдентики, до символів і знаків - це величезний культурний пласт. Тож українським музеям і галереям також важливо розвиватися. Прикладом є Національний художній музей України, який провів ребрендинг і став цікавим для молодіжної аудиторії - тепер він актуальний і живий. У них була активна реклама, їхня трансформацію обговорювали, вони говорили про себе - і про них теж почали говорити. Наскільки я знаю, у стінах музею навіть проводили заняття з йоги. 

Торговельну марку я зареєструвала, бо хотіла вкладати у свій бізнес не тільки гроші, але й максимум творчої енергії. Я вже стикалася з неприємними ситуаціями: людина на аутсорсингу просувала сторінку галереї, але ми не зійшлися в поглядах, і я вирішила припинити співпрацю, повідомила, що сторінку я забираю, оскільки вона розвивалася за мої гроші, на що людина заперечила, що це її сторінка, і відмовився віддавати паролі. Здавалося б, онлайн-галерея - це невеликий бізнес, але в будь-якому випадку ти ділишся своїм іменем з людьми, які тобі допомагають, і, виявляється, кожен може захотіти відщипнути шматочок від проєкту.