Дмитро Матієнко - наш клієнт і засновник київського навчального центру “IT столиця”. З 2007 року Дмитро займається просуванням сайтів і допомагає людям удосконалювати навички володіння ПК та офісними програмами. Він поділився з нами роздумами про те, як держава може допомогти IT-сфері.
Моя любов до IT проявилася, коли я вступив до інституту і в мене з'явився перший комп'ютер. Тоді ще з операційною системою Windows Xp. Я перевстановлював Windows, працював з дискетами, встановлював різні програми - усе це мені подобалося. Після закінчення інституту в 2005 році я приїхав до Києва. Спочатку підробляв на будівництвах і охоронцем, роздруковував на принтері свої оголошення і за викликом ремонтував комп'ютери.
Згодом я захотів ділитися з людьми знаннями. Тоді в Києві було лише двоє комп'ютерних курсів - "Перспектива" і "Контакт", а приватні репетитори були рідкістю. Але на мої послуги був попит, тож я вирішив спробувати. Я взяв у кредит ноутбук, за який зрештою заплатив, як за два, і почав навчати користувачів ПК базовим навичкам: консультував клієнтів з різних технічних питань, вчив встановлювати антивірус і користуватися Word.
За рік я вирішив заснувати власні курси. Однак у мене не було достатньо ресурсів, щоб почати бізнес, тому я звернувся до навчального центру "Контакт": ми вклали в проєкт рівні суми і відкрили курси на лівому березі. Там я викладав усе, що тільки можна - Photoshop, Excel, Word, займався ремонтом і налаштуванням комп'ютерів, обслуговував їх і навіть прибирав у класах.
У 2007 році я нарешті зібрав необхідну суму, зняв приміщення, купив два комп'ютера і два столи і став проводити індивідуальні заняття. Ще за рік у мене з'явився секретар і наймані викладачі, я орендував приміщення побільше і поближче до центру і поставив там уже 10 комп'ютерів. За 13 років існування в нас було понад 18 тисяч студентів.
Зараз у нас 6 філій у Києві, всі локації у двох кроках від метро. В "IT столиця" навчають комп'ютерного моделювання, анімації, програмуванню, дизайну, відеомонтажу, інженерної графіки та навіть бухгалтерії. Є й курси особистісного розвитку, і менеджмент, і підготовка до ЗНО. Наші послуги відносно недорогі на ринку: все через те, що ми пропонуємо максимально комфортні для учнів умови і компенсуємо невелику вартість курсу обсягами продажів. У середньому курс складається з 5 занять, вартість одного заняття - 400-500 грн за 2 години.
Ми відповідаємо на всі без винятку запитання учнів і ніколи їм не відмовляємо: наприклад, якщо людина записується на курс з Photoshop, а в процесі з'ясовується, що насправді цю програму вона прекрасно знає, і прийшла, щоб ми допомогли їй доробити робочий проєкт, то ми їй, звичайно, допомагаємо. Також ми пропонуємо замінити викладача, якщо він не підійшов учню. У такому випадку вартість першого заняття для клієнта не враховується - воно буде безкоштовним. Якщо не підійде і другий викладач, ми запропонуємо третього. Всі наші викладачі - практики: співробітники ІТ-компаній чи проєктні фрілансери. Кожний викладач будує з учнем особистий графік, який можна коригувати: ми створюємо електронний кабінет, де ведеться облік занять. В учня завжди є можливість скасувати заняття за 2 години до початку. А ще ми працюємо у вихідні та використовуємо лише ліцензоване програмне забезпечення.
І вона повинна бути спрямована перш за все на вразливі групи, які можуть легко піддаватися впливу фейків і ставати жертвами шахрайських схем. В Україні, як і раніше, залишаються села, де немає інтернет-покриття. Українці переважно погано обізнані в тому, як запобігти витоку даних чи як захиститися паролем.
Світ змінюється, відбувається еволюція цифрових технологій, стрибок відбувся навіть за останній рік: стрімко розвивається онлайн-банкінг, медицина в смартфоні, для паспорту, посвідчення водія та ідентифікаційного коду тепер теж є додаток.
Наші вчителі інформатики працюють в школах за 7 тисяч грн і не мають жодної мотивації розвиватися. У школах і університетах відсутнє серйозне навчання технологіям. У нас немає грантових програм з кібербезпеки і навіть з вивчення базових офісних програм. Водночас українські ІТ-фахівці зайняті переважно в іноземних компаніях, адже хороший спеціаліст не буде працювати за копійки.
Ми відчуваємо свою причетність до ситуації з ІТ-освітою в країні, тому тепер проводимо безкоштовні консультації з профорієнтації для школярів, студентів, молодіжних центрів та батьківських колективів. Ми не просто вказуємо на перспективи професій, а даємо чітке уявлення про обрану роботу, аж до списку посадових обов'язків на прикладах маленьких і глобальних компаній.
Наші ментори-практики, які вже встигли постажуватися, знайти першу роботу, перейти з малого відділу у великий чи зайнятися фрілансом можуть об'єктивно представити всі плюси і мінуси різних форматів роботи, допомогти слухачам з вибором між невідкладним вступом і продуманим gap-year і розповісти про зв'язки між різними галузями: наприклад, про застосування робототехніки в перспективній аграрній справі або ролі творчості в банківському секторі.
З огляду на війну на сході, нестабільну економічну ситуацію і пандемію, зараз в наших планах - триматися на плаву. Адже в Україні, на жаль, сьогодні можна вкласти гроші в розвиток бізнесу, а завтра залишитися ні з чим.
Торговельну марку я зареєстрував після того, як до нас прийшла перевірка і пред'явила претензії щодо назви компанії: нібито я повинен був називатися «ФОП Матієнко». Тоді я вирішив, що все потрібно оформити по закону.