Максим Головкін і Артур Корнєв - засновники "MaxArt Events" - агентства з організації концертів світових зірок. Вони розповіли нам, як привозять всесвітньо відомих виконавців в Україну, і за який гонорар до нас готовий приїхати Каньє Вест.

Максим Головкін і Артур Корнєв

Все почалося з ідеї провести в Україні концерт наших друзів - італійського оперного поп-тріо "Il Volo". Максим живе у США і налагодив там відносини з найбільшим у світі івент-агентством з проведення концертів. Коли вони побачили, як ми провели свій перший захід в Україні, то самі проявили ініціативу і стали тісно співпрацювати з нами. Ми заснували агентство в 2017 році, у назві об'єднали свої імена - Максим і Артур. 
 

Максим Головкин и Артур Корнев

 

Звичайний алгоритм у нас такий: надсилаємо запит артисту, домовляємося про умови гонорару, узгоджуємо можливу дату майданчика і дату, зручну для артиста, робимо анонс заходу і продаємо квитки.

Кожен артист відповідає певному формату івенту, в залежності від цього ми обираємо майданчик і намагаємось прикинути, скільки глядачів може зібрати артист. На концерті важливо все - світло, звук, сам майданчик, який створює атмосферу. Наприклад, на концерті Малума, який торік проходив у Палаці Спорту, були генератори СО2 ефекту і неймовірна кількість світла й звуку. Все це необхідно для створення масштабного шоу. Важливий навіть кейтеринг, який обслуговує майданчик: артисти - часто емоційні люди, і якщо вони будуть чимось незадоволені, то не зможуть дати глядачеві потрібний настрій і драйв. 

ШОУ-БІЗНЕС ПОСТРАЖДАВ ВІД КАРАНТИНУ БІЛЬШЕ ЗА ВСІХ

З початку карантину ми не можемо проводити жодних заходів, безліч івентів ми перенесли. Раніше було так: якщо концерт не відбувся з нашої вини або з вини артиста, ми повертали гроші. Однак карантин потрапляє в категорію форс-мажорних обставин, тому повернення ми не робимо і переносимо всі події на більш безпечний час. Усі вони відбудуться: за законом люди можуть скористатися купленими квитками на захід, який має пройти не пізніше, ніж через 9 місяців після запланованої дати. Якщо пройде більше 9 місяців і захід не відбудеться, люди мають право просити повернення. А якщо подія скасовується, ми зобов'язані всім повернути гроші.
 

Максим Головкин и Артур Корнев

 

Не всі гроші від продажу квитків - це прибуток організаторів: певну суму ми одразу ж віддаємо артисту, а також на оренду майданчика і на рекламу. При цьому квиткові оператори, через яких ми реалізовували частину квитків, не виплачували нам гроші за вже продані квитки. Такі ситуації змушують нас рухатися в бік прямих продажів. Тобто ситуація була така: коли ввели карантин, основну частину гонорарів чотирьом артистам ми виплатили, передплати за оренду майданчиків зробили, а грошей за квитки, які ми встигли продати до введення карантину, не отримали. Причому ні артист, ні майданчик теж не повертають нам гроші, тому що, знову ж таки, це форс-мажор, і за жодним договором вони нам нічого не винні.

Але народ у нас креативний, придумали багато різних альтернативних форматів в умовах карантину. Наприклад, група "Без обмежень" зробила дуже гарний авто-концерт, глядачам формат сподобався, і тепер музиканти поїдуть з цим шоу в тур по Україні. 

УРЯД НАМ СПРИЯЄ

У питанні послаблень карантину наш бізнес пов'язаний з туризмом, оскільки зав'язаний на перельотах іноземних знаменитостей. Останній місяць ми займаємося питанням виходу з карантину, спілкуємося з робочою групою у Верховній Раді та Кабміні. З 10 червня дозволили проводити заходи в закритих залах за умови, що крісла будуть стояти на відстані 1,5 м один від одного. У кінотеатрах глядачі повинні сидіти в шаховому порядку. А ще багато клубів зараз зсувають столи по 4 людини, запрошують зірку для розважальної програми і функціонують як ресторан. Організатори не продають квитки, а приймають гостей з умовою депозиту на їжу.

Ми сподіваємося на якнайшвидше відновлення шоу-бізнесу: з 15 червня дозволили в'їзд в Україну громадянам країн, в яких епідеміологічна ситуація не гірша, ніж в Україні, а така вже майже у всій Європі. Тож у нас на липень навіть заплановані два діджея у форматі "ресторану".

На карантині ми займалися оптимізацією сайту, налаштували незалежний продаж квитків і тепер можемо продавати їх самостійно без квиткових операторів. Карантин дав нам час подумати, що ми будемо робити далі. Зараз ми обмірковуємо нові проєкти. 

УКРАЇНСЬКИЙ ГЛЯДАЧ ДОСИТЬ РОЗБАЛУВАНИЙ

Ціна квитка залежить від вартості зірки. Гонорар диктується артистом і безпосередньо залежить від його популярності. Зазвичай, якщо порахувати всю витратну частину проєкту - це гонорар артиста, помножений на два. Він варіюється від 2 000 $ до декількох мільйонів. Гонорар репера Каньє Веста, наприклад, за один виступ сягає 5 000 000 $, Дрейка - 1 300 000 $. Але вони можуть не приїхати. Для артистів такого масштабу це не гроші, як би нам важко не було це зрозуміти. Якщо у них стоїть вибір між отримати 1 300 000 $ і днем відпочинку, завжди існує ймовірність, що вони виберуть відпочити. У артиста в будь-якому контракті є застереження, що, якщо йому не дозволяє приїхати його здоров'я чи самопочуття, то скасування концерту відбувається без штрафних санкцій. Якщо він каже організатору, що вчора зірвав голос, то для нього це вже є поважною причиною, це для нього форс-мажор - адже він без голосу не зможе виступити. Ба більше, у США настільки з цим суворо, що, якщо виконавець дає концерт із захриплим голосом, то організатор заходу може засудити його на суму гонорару, тому що артист не надав шоу, прописане в контракті.
 

Максим Головкин и Артур Корнев

У таких випадках зірки просто скасовують концерт, не відшкодовуючи нічого, і переносять на іншу дату. Так у нас було з репером TYGA: у нього був запланований виступ у Києві, але за 10 днів до цього він захворів і полетів додому в США. Він скасував не тільки наш концерт, а й кілька концертів у Європі. І навіть якщо б він одужав за 5 днів, то навряд чи прилетів би до Києва - артисти заради одного концерту до нас із США не літають, їм це невигідно.

В Україні дуже відрізняється сприйняття концертів у різних регіонах. З нашого досвіду схожі Київ і Одеса, а у всіх інших містах відчуваємо свої традиції і порядки. Наприклад, у Львові кілька днів до і після Великодня люди взагалі не ходять на концерти через свою релігійність і консервативність. 

На будь-якому заході є і фанати, які їздять за улюбленим артистом по всьому світу, не пропускають жодного концерту і завжди заздалегідь хочуть домовитися з організаторами, щоб зробити спеціальний плакат для артистів або якісь подарунки. 

У регіонах, звичайно, заходів набагато менше, ніж у Києві, і часто івент, який добре пройде в Одесі або в Харкові, не зайде в Києві, тому що у киян набагато більший вибір: на одних вихідних тут може бути десять заходів, а в Одесі лише два. Якість самих артистів і заходів у нас набагато вища, ніж навіть у таких європейських сусідів, як Словаччина і Румунія. До карантину були артисти, які самі прагнули потрапити в Україну, зв'язувалися з нами і казали, що хочуть виступити на певному майданчику.

БАГАТО ЗІРОК БОЯТЬСЯ ДО НАС ЇХАТИ ЧЕРЕЗ БЮРОКРАТИЧНУ ТЯГАНИНУ

Зазвичай з артистом на концерт їдуть сотні вантажівок, а через те, що Україна не в ЄС, усе це обладнання доводиться декларувати на митниці, що займає багато часу. Оформлювати документи доводиться як на ввезення, так і на вивіз. Коли ми організовували концерт Малума, він завозив приблизно 7т обладнання. На виїзді з України наші прикордонники протримали його команду 16 годин, через що Малума запізнився на концерт у Болгарії. Якщо артисти не доїдуть вчасно, то будуть винні в тому, що концерт не відбувся.

Максим Головкин и Артур Корнев

 

При цьому квиток в Україні може коштувати дорожче, ніж квиток на того самого артиста в Західній Європі. Пов'язано це лише з тим, що у нас немає таких масштабних майданчиків, як там. Адже що більше глядачів, то дешевший квиток. Гонорар артиста не залежить від кількості людей: для 5000 глядачів він співає або для 20000 - на суму це практично не впливає, а от середня ціна квитка істотно змінюється. 

Торгову марку ми зареєстрували, щоб під нашим ім'ям не проводили заходи і не використовували наш бренд. Були ситуації, коли шахраї намагалися продавати квитки від нашого імені: вони часто створюють фіктивні сайти, що копіюють сайти організаторів або квиткових операторів, беруть гроші за квиток, а потім людина приходить на захід і не може пройти за цим квитком. Ми самі організовуємо систему контролю входу, нікому це не довіряємо, бачимо кожний квиток - ким і коли він був проданий. Ми завжди радимо купувати квитки безпосередньо в організаторів, тому що ми завжди знаємо всю історію вашого квитка аж до секунд продажу і номеру транзакції платіжної картки. Купуючи квиток у організатора, глядач сплачує, крім номінальної вартості квитка, тільки відсоток за використання платіжної системи - це 2-3%. А при покупці у квиткового оператора сервісний збір за квиток часто доходить до 15% від номінальної вартості. Ці 15% оператор забирає собі. І в разі повернення квитка сервісний збір не повертається.