Олександр Сторожук - наш клієнт, підприємець і засновник маркетплейсу для дистрибуції PR контенту. Цього року Український стартап PRNEWS.IO став офіційним сервіс-провайдером в каталозі програми e-Residency в Естонії. Олександр розповів нам, як все починалося.
Студентом я працював віддалено, як фрілансер, в швейцарській компанії, яка займалася синдикацією новин: з різних джерел збирала новини в одну систему, а потім продавала великим корпораціям доступ до моніторингу. Наприклад: логістичній компанії цікаво знати все про себе і про конкурента. З цього виникла ідея власного стартапу: якщо є компанії, які займаються моніторингом новин, то повинні бути і компанії, які будуть вкидати ці новини. І такі компанії були, але вони працювали на ринку розкриття інформації, і це про великий бізнес, а віконце потрібно було для маленького.
В онлайн-просторі будь-хто може прийти, написати в формочку свій текст, який тут же з'явиться на новинних сайтах. Так в 2005 році з'явився онлайн-сервіс B2Blogger.com: там клієнти розміщували прес-релізи, а ми поширювали їх в ЗМІ. Тоді ми були орієнтовані на СНД, тому головний офіс був (і залишається) в Миколаєві, а другий - в Рязані. У 2015 ми повністю трансформували бізнес: ідея масових розсилок пішла в минуле, і ми вирішили запропонувати клієнту розміщувати публікації точково в конкретних медіа. Для таких змін було кілька причин. По-перше, клієнти, отримуючи від нас якийсь звіт про свої розміщені релізи, іноді говорили, що результат не зовсім такий, як очікували: от вони, скажімо, хотіли вийти на Financial Times, а про них написали інші видавництва. По-друге, змінилися правила Google щодо дублікатів контенту: коли ми публікуємо матеріал, а журналісти, не переписуючи, розміщують його як є, то публікацію не видно в пошуковій видачі. Такий механізм нам більше шкодив, ніж допомагав. Тому вирішили, що тепер буде один текст на один майданчик. І це досі залишається робочою механікою. Ми змінили сервісну модель на маркетплейс і всіх клієнтів перевели на PRNEWS.IO. Тепер все так: ми покликали дві сторони - з одного у нас вже були підрядники та медіа, з якими ми працювали, і ми їм сказали "Ось ваш кабінет", тобто вони зібралися на платформі, як на фріланс біржі, а з іншого боку - клієнти, яким ми сказали "Ось конкретні медіа, ви платите конкретну суму і отримуєте конкретну публікацію". Так перші приймають замовлення від других. Заробіток відбувається за характерною всім маркетплейсам схемою: з одного боку 10% (commission fee) платить клієнт, з іншого боку 10% - постачальник. Така загальна маржинальність цього бізнесу. Якщо впроваджуємо додаткові послуги - написання тексту, просування контенту - це підвищує маржинальність.
Крім того, імпульсом для нас стали події 2013-2014 р.р. в Україні, і ми вирішили переорієнтуватися з російськомовного простору і побудувати глобальний маркетплейс, де ми агрегуємо медіа з усього світу - на сьогоднішній день це 23 000 видань по всьому світу з приблизно 160 країн. На той час у нас з'явилися клієнти в Польщі і Туреччині, тобто це були вже не тільки українські компанії, яким потрібен PR в Європі, але і європейські компанії, яким потрібен PR, наприклад, в Африці, а потенційно - і американські компанії, яким потрібен PR в Азії. Тобто всюди, де розвинені економічні зв'язки, ми можемо бути корисними.
До того ж ми розвиваємося за рахунок оборотних коштів. Коли залежиш від курсу гривні, постає питання: а як підстрахуватися, щоб грошовий потік був не тільки в національній валюті? Хто може платити в іноземній валюті? Іноземні клієнти. А що їх цікавить? Як задовольнити їхні потреби? Ми почали розвиватися в цьому напрямку, тепер наш фокус - східна Європа.
До виходу на європейський ринок нас було 12-15 чоловік. Тепер же нам потрібно посилити команду з точки зору компетенцій, тому що це вже зовсім інший бізнес: потрібно знати мови, потрібен власний відділ розробки, маркетинг. Само собою, розширили фінансовий відділ: одна справа - платежі в гривнях по Україні, інше - безліч міжнародних платежів.
Істотно зріс і обсяг роботи з медіа: раніше працювали з українськими медіа, з яких, скажімо, топ-10 основних, а тепер працюємо з 20 000, а в планах охопити 100 000. Це навантаження суто фізично інше. Хоч ми і автоматизуємо роботу, але все одно залишається багато ручної праці.
Поки не можемо вирости до 100 чоловік, як хотіли б, просто тому що розвиваємося за власні ресурси, без сторонніх інвестицій.
Одна з проблем PR-агентств в тому, що вони не вміють оцифровувати результат і малюють “дуті” дані своїм клієнтам: вони домагаються виходу для клієнта, коли формують звіт - беруть дані зі стелі. Дивляться загальну відвідуваність новинного сайту, ділять на 30 днів і кажуть "Ось у цього видання відвідуваність 5 млн осіб на місяць. Якщо розділити на кількість днів у місяці, то от ваша стаття має охоплення 150 000 осіб ". А подивилися по факту 150 чоловік. Наша система показує іноді не найоптимістичніші цифри, але вони хоча б відповідають дійсності і зібрані автоматично, виключаючи людський фактор.
Ми хочемо сказати клієнту "Мало просто розмістити публікацію - необхідно привернути до неї увагу" - через тизери, соцмережі.
Ми кажемо "Окей, не вникай, просто тягнеш повзунок на" хочу 5 000 переглядів "і ми це реалізуємо".
Керівники компаній помиляються, думаючи "Навіщо нам піарник, якщо можна взяти хлопця, який закінчив журфак". Але "У нас найкращі
матраци, знижка 20% "- це не прес-реліз, це реклама, вона не така цікава, її не будуть передруковувати ЗМІ. Прес-реліз передбачає сухий та інформативний виклад фактів. І головне в ньому - інфопривід. Піарники якраз вміють створювати привід, а журналісти вже його доносять читачеві.
Ми вже 15 років займаємося дистриб'юцією PR-контенту в інтернеті, але ми абсолютно не PR-агентство, тому що ми - не консалтинговий бізнес. Правильніше буде сказати, що це діджитал-маркетинг.
Ми розуміємо, що в світі горизонт планування у клієнтів значно довший, ніж у середньої української компанії: тут це квартал, тому що незрозуміло, що буде з курсом валют, хто буде президентом і т.д., а за кордоном бізнес стабільніший, і є розуміння, що витрати на маркетинг - це інвестиції.
Займатися PR в Україні можуть собі дозволити компанії з іноземним капіталом, а традиційний український бізнес не може грати в довгу: він бореться за виживання, йому не до PR. Хоча, звичайно, є команди молоді, які намагаються пробитися.
Зараз ми обслуговуємо компанії різних розмірів - ТНК, бізнеси національного рівня і маленькі стартапи, що складаються з 1-2 людей.
Обслуговуємо таких українських клієнтів, як Depositphotos, Genesis, а також e-commerce - Rozetka, Comfy, але опосередковано, через агентства.
Вартість прес-релізів сильно різниться в залежності від сегменту: ми обслуговуємо бізнес безпосередньо і агентства, і чеки у них, відповідно, різні. В середньому це - 180$ на клієнта. Собі забираємо до 20%.
Великі корпорації та стартапи - теж різні чеки.
Зараз у нас нова фішка - збираємо аналітику від видавництв: коли клієнт розміщує публікацію в ЗМІ, то йому цікаво дізнатися, скільки людей її прочитало, і є прямий шлях - попросити у видавця аналітику за тиждень після розміщення. Але це втомлює - просити кожен раз редакцію дати аналітику, тому що хтось дає, хтось ні, хтось якісь цифри в Excel надсилає. Дрібного клієнта більшість проігнорує. І ми міняємо цей ландшафт на ринку. Ми зробили інтеграцію: видавці дають доступ нашій платформі - віджету - до аналітики, і віджет автоматично опитує кожну розміщену публікацію і надає її клієнту в інтерфейсі. Користуючись нашою системою, клієнт бачить, яке охоплення отримали його публікації, і йому не потрібно "бігати".
Рік тому ми відкрили компанію в Талліні. Переїхав тільки я з сім'єю, щоб розібратися, як тут усе влаштовано, і зрозуміти, чи потрібно тут розширюватися. Часто так буває, що от ви створили фірму і плануєте працювати віддалено, але банки цього не розуміють, і починаються проблеми з рахунками, через що компанія не може приймати і надсилати платежі. Щоб усе працювало, необхідна наша фізична присутність тут. Можна, в принципі, регулярно літати. Але якщо ми вже платимо податки і утримуємо офіс, логічно там бути присутніми. До того ж це сприяє нетворкінгу: можемо частіше відвідувати бізнес-івенти, після яких призначати зустрічі і без поспіху їх проводити. В Естонії взагалі життя розмірене, люди не особливо кудись поспішають.
Ви приїжджаєте, і двері з петель ніхто не зносить: потрібно напрацьовувати зв'язки, спілкуватися і тільки після цього, можливо, буде якийсь позитивний ефект. Ми плануємо перетягнути частину команди, щойно окреслимо можливості для зростання. Але ми також хочемо зміцнити команду в Миколаєві.
Крім того, необхідний блок IP - торгові марки, патенти, домен.
Та й в цілому довіра - як до європейської компанії - у світі вища, ніж до української. Це сувора реальність.
Естонія - діджиталізована держава: тут на душу населення найбільша в Європі кількість "стартапів-єдинорогів" - компаній, які оцінюються в $1 млрд. Законодавство і інфраструктура цьому сприяють: держава розуміє, що вона маленьке, ресурсів мало, тому продає продукт інтелектуальної праці. Skype у цьому сенсі для них став спусковим гачком, вони зрозуміли, що є сенс масштабувати такі приклади. Вони створили різні програми. Люди, які отримують ID-карту естонського громадянства, можуть заснувати віддалено компанію, її віддалено супроводжувати, не мігруючи в Естонію. І у нас не було таких планів спочатку, але необхідність розвивати нетворкінг зробила свою справу.
В Естонії 0% податок на прибуток: компанія не платить, поки гроші працюють в бізнесі, тобто поки їх звідти не витягнуть у вигляді дивідендів. Україна намагалася повторити цю систему, але поки це неможливо з низки політичних і економічних причин.
Повсюдний карантин - не перша для нас криза, тому діємо за протоколом - антикризовим планом.
З погляду продуктивності карантин на нас не сильно вплинув - ми всі на зв'язку і працюємо. Нам в цьому плані пощастило: за всі 15 років нашого існування у нас не було клієнтів, які б фізично приходили в офіс, всі наші клієнти були в різних країнах. Тому компанія так вибудовувалася, що завжди хтось був на підряді віддалено. Ми експериментуємо: у нас є віддалені райтери, коректори, дизайнери. Вони всі з різними компетенціями і працюють з різних точок світу.
Криза, звичайно, вплинула на наших клієнтів: більшість із них витримують паузу, але не банкрутують, не звільняють людей. Для чутливих сегментів ми переформатували модель ціноутворення: міняємо відображення цін на маркетплейсі, і в певних галузях це стане істотно дешевшим для клієнтів. Так вони безболісно для бюджету зможуть продовжувати користуватися системою: якщо зможуть економити 15-20%, то будуть задоволені, і не доведеться відмовлятися від сервісу. Адже якщо бізнес просів на 20%, і витрати зменшилися на 20%, то немає глобальної проблеми. На початку травня плануємо це реалізувати.
У квітні загальне наше просідання було 20%, у травні ми очікуємо в районі 30%. Частину наших витрат ми підрізали одразу: відмовилися від частини софта, від частини сервісів, перевели працівників на скорочений робочий день - на 6 годин замість 8, тому що немає попередніх обсягів роботи.
Ми розраховуємо, що на виході з карантину будемо в тих же межах з погляду прибутковості.
Зате - з хорошого - ми скоротили витрати на оренду офісу, і наш орендодавець пішов нам назустріч. І ми навіть задумалися: а чи потрібен нам офіс в тій конфігурації, в якій був. Можливо, він потрібен лише для загальних мітингів, а не для щоденної роботи. Карантин нас стимулював займатися суміжними сегментами бізнесу: наприклад, механікою розміщення публікацій в ЗМІ, пошукової репутацією в інтернеті, лінкбілдінгом. Ми диференціювалися за нішами.
Після закінчення карантину у нас все буде йти за планом: відвідаємо перенесені івенти в Європі, будемо розвивати платформу за тими ж напрямками. Хочемо переглянути підхід до найму, зміцнити команду. Зараз люди втрачають роботу, але є можливість знайти розумних хлопців і дівчат і запросити в команду. Багато хто під час кризи починає одразу шукати інвестиції, але кращий інвестор - це клієнт: він гроші дає і долю не просить. Хоча не виключаю, що колись будемо займатися залученням інвестицій, але поки це не на порядку денному.
Якщо і вам потрібна міжнародна реєстрація торгової марки, можна подати онлайн заявку на нашому сайті. З нами ви можете отримати охорону свого позначення в більш ніж 120 країнах світу: https://profitmark.ua/