Денис Самонов - наш клієнт і один із засновників S.BROTHERS & CO. Це бренд, створений сім'єю ентузіастів, натхненних ідеєю виробляти листівки, які наповнювали б життя маленькими душевними одкровеннями, зізнаннями чи побажаннями. Денис розповів нам про досвід жорсткої боротьби за захист своєї інтелектуальної власності.
Мій брат Сергій - фотограф. Він багато подорожував по світу, знімав міста Європи, спостерігав, наскільки краще там розвинена культура фотографії та виробництва листівок. І в нього виникла ідея створити такий проєкт у нас. Спершу це були лише фотографії Сергія, а потім до нас приєдналася і моя дружина, яка ілюструвала листівки.
Наші листівки дуже відрізняються від всього, що є на ринку, особливо від дизайнів на папері низької якості. Коли ми починали бізнес в кінці 2012 року, ніхто з виробників не продавав листівки в комплекті з конвертами. У 2013 саме ми започаткували це тренд. В Україні не було хорошого виробництва конвертів, тому нам доводилося купувати неякісні українські конверти. За рік, після тривалих пошуків постачальників конвертів, ми змогли створити конверт іншої якості і з унікальним дизайном. Папір ми закуповуємо по високій собівартості, бо він сертифікований і може перероблятися. Так ми не шкодимо природі.
Ми починали з маленького магазину. Коли ми оцінили інтерес покупця до наших листівок і зробили висновки, почали планувати бізнес. З того часу ми виросли з одного магазину до 400 точок продажів по всій Україні.
Спочатку ми створювали дизайн для листівок власними силами, але, коли почали потроху набирати обертів, зрозуміли, що можемо робити краще. Ми залучили українських ілюстраторів - це, до речі, принциповий момент: ми хочемо підтримувати національний ринок. Хороші ілюстратори працюють на іноземних замовників, і їхні послуги коштують дуже дорого. Ми просимо в них адекватну ціну для себе, але це все одно дуже великі суми. Весь наш контент - це винятково авторська історія. Якщо ми підписуємо з ілюстратором на рік дозвіл на використання його робіт, то ми друкуємо їх лише рік, а після закінчення цього терміну знову звертаємося до нього і продовжуємо договір.
Щороку ми оновлюємо асортимент. Ми хочемо бути різними. Щоб наш продукт не був однотипним і щоб він був цікавий як українцю, так і європейському споживачу. Ми подорожуємо, порівнюємо і бачимо, що наші листівки будуть абсолютно конкурентоспроможними в Європі. І за якістю, і за ціною. Наша листівка коштує до 1 €, а в Німеччині і Франції ціна гіршого за якістю виробу становить 2-3 €.
Поки в Україні нам є куди рости, але вже за рік-півтора ми упремося в стелю. Ми постійно ведемо переговори, щоб вийти за межі країни, шукаємо партнерів, які розуміють цінність того, що ми робимо, і скільки це коштує. Думаю, це буде історією про те, як люди довго стукали в усі двері і нарешті достукалися.
Ми - монопродуктова компанія. Щоб зробити якісний продукт, нам необхідно багато інвестувати в бізнес. Ринок листівок в Україні дуже маленький. Багато наших конкурентів, створивши листівковий бізнес, відкривають якісь супутні напрямки. У результаті всі вони з часом або зовсім відмовляються від продажу листівок, або закриваються. У нас вийшло зберегти бізнес, бо ми мобілізували всі сили і постійно інвестуємо в розвиток.
ми маємо інтернет магазин і соцмережі, але продавати наш товар в інтернеті складно, тому що психологія українського споживача така, що листівка - це імпульсивна покупка в магазині, її беруть мимохідь. Про листівку думають в останню мить, пишуть привітання на колінах перед дверима чи можуть узагалі викинути її і залишити лаше конверт, в який покладуть гроші. Ось і весь подарунок.
В Європі у людей зовсім інше ставлення. За статистикою британець в середньому підписує і дарує 33 листівки на рік. У багатьох європейців є власний невеликий запас листівок, і вони, збираючись на свято, обирають, яка листівка більше підійде певній людині, що їй побажати, зважаючи на те, що ця людина переживає в даний період свого життя.
Ми живемо у світі, де все наше спілкування переходить в електронний формат, а через пандемію ми зараз ще рідше зустрічаємося. Водночас в цю епоху технологій люди хочуть мати якорі того звичайного світу: ми вішаємо фото в рамки і робимо альбоми, щоб переглядати їх і згадувати різні моменти - у цьому є величезний сенс. Так само, коли ми відкриваємо листівку і читаємо привітання, то можемо згадати, що відбувалося з нами і якими ми були. Це може бути навіть якась незначна подія, про яку кохана людина знала і написала щось, адже, крім привітання, листівка може містити і мотивації, і навіть вибачення. Тому всі наші листівки без тексту всередині - ви самі можете її придумати. Ми щасливі, що вже понад мільйон людей використали наші листівки і передали позитивну енергію.
Багато конкурентів наслідують наші роботи: наприклад, одну з найпопулярніших наших листівок - з метеликами - скопіювали декілька виробників. Але кожен підійшов з креативом і виконав у своїй інтерпретації. Ми не проти такого копіювання: нам подобається надихати, ми самі постійно в пошуку ідей.
Але приблизно два роки тому з нами стався просто кричущий випадок, який і змусив нас зареєструвати торговельну марку. Компанія з медіа консалтингу просто відсканувала наші листівки і почала продавати їх у сотнях магазинів по Україні, де ми навіть не були представлені. Це були підробки низької якості. Ми намагалися вирішити це питання з ритейлерами, на що вони відповідали нам, що ми не маємо доказів того, що авторство належить нам. Більшість партнерів-ритейлерів не були гнучкими в розумінні авторського права і того факту, що ніхто не може продавати наші листівки з нашим логотипом без нашого дозволу. Нам як маленькій компанії великих зусиль коштувало виходити часом навіть на власників мереж і намагатися вирішити з ними це питання. Ми зверталися до адвокатів, заплатили багато грошей, вони нам казали, що ми можемо судитися, але не факт, що, навіть якщо ми виграємо, нам компенсують збитки, бо законодавство в сфері інтелектуальної власності в Україні недавно змінилося, і ще немає практики боротьби з підробками. Ми завжди чесно вели бізнес, і в цій ситуації ми були беззбройні проти негідників, які порушили моє авторське право, мого брата, дружини і наших ілюстраторів.
А далі було найцікавіше. Ми звернулися за терміновою реєстрацією торговельної марки в Profitmark, надіслали логотипи. А вже на наступний день компанія, яка краде нашу продукцію, прийшла туди ж із листівкою, на якій був наш логотип і назва компанії, бажаючи зареєструвати торговельну марку. Якби ми запізнилися хоча б на кілька годин, то втратили б свій бізнес: нам точно довелося б знищити всі наші листівки і довго судитися, щоб вибороти право на використання нашої торговельної марки.
Після реєстрації ми звернулися до всіх компаній, які продавали підробку, і це допомогло нам побороти цю недобросовісну конкуренцію. Коли наша компанія зможе собі дозволити довгі судові тяжби, ми будемо йти до кінця і, зафіксувавши подібні випадки, будемо судитися і відсуджувати все. Тому що нашій країні потрібні кейси, і ці справи повинні бути гучними. Ми - цивілізоване суспільство, яке має будувати нормальні бізнес-відносини. Інакше в Україні ніколи не буде порядку. А поки що, створивши бізнес, чекай, що, замість потоку клієнтів і визнання, хтось позаздрить твоєму успіху і почне незаконно тебе копіювати. Держава повинна бути зацікавлена в захисті інтелектуальної власності і створити для цього робочі інструменти, щоб такі проєкти, як наш, не ставали об'єктами для використання.