Олександр Довгопол - наш клієнт, підприємець і засновник туристичної компанії "ХО - Хороший отдых". Олександр розповів нам про стан туристичної індустрії і про те, куди і як українці зможуть поїхати на відпочинок цього літа.
Я в туризмі з 2008 року. Ще студентами ми з двома друзями створили компанію, вірячи, що, якщо продаєш валянки - в тебе буде багато валянок, а якщо продаєш подорожі - буде багато подорожей. А ми хотіли багато подорожувати.
Ми створюємо компанію, яка буде забезпечувати відмінний досвід мандрівникам по всьому світу на всіх етапах: від моменту виникнення ідеї, куди поїхати, і далі по всьому ланцюжку - допомогти клієнту вибрати та забронювати тур, долетіти, зустріти, поселити, звозити на екскурсії.
Ще ніколи наші доходи не падали на 100%. Це були місяці очікування в умовах невизначеності. Але я радий, що нам вдалося зберегти майже всю команду. Ми будуємо компанію, яка повинна проіснувати мінімум 100 років, тому якщо нам треба 2-3 місяці побути на паузі - нічого страшного, ми впораємося.
Протягом трьох місяців по всьому світу літаки не літали, готелі не працювали. Практично всі гравці індустрії прийшли приблизно до однакового вирішення проблеми: гроші за квитки й тури не повертали, при цьому клієнти їх не втрачали - вони заморожувалися на депозиті. Після відновлення авіасполучення і міжнародного туризму люди зможуть скористатися своїми грошима і забронювати собі новий тур.
Я пишаюся тим, що наші партнери в цій складній ситуації вели себе максимально порядно і відповідально. Особливо складно було на першому етапі, коли в березні різко закрилися кордони, і сотні наших туристів опинилися в різних кінцях земної кулі, і їх усіх треба було швидко повернути додому. Ми з партнерами працювали 24/7 і протягом чотирьох днів після закриття кордонів повернули всіх наших клієнтів додому.
З 5 червня відновили авіасполучення по Україні, з 15 червня українці полетіли за кордон, а з 1 липня фактично відновиться сезон: усі найпопулярніші країни - Туреччина, Чорногорія, Греція, Албанія, Грузія, Хорватія, Італія - вже анонсували відкриття кордонів. Туризм оживає, нас чекає ренесанс.
Ситуація змінюється швидко. Ще три тижні тому ми очікували, що кожне третє крісло в літаку буде вільним, системи "all inclusive" не буде, а готелям дозволять селити тільки 50% людей, то сьогодні всі ці обмеження у всіх популярних країнах зняті. Єдине, що може помітити турист - це персонал у засобах індивідуального захисту, дезінфекцію і необхідність дотримання соціальної дистанції. Але це скоріше переваги. До того ж, цьогоріч збудеться мрія всіх інтровертів: на пляжах шезлонги повинні будуть стояти один від одного на відстані 2 м. Враховуючи те, що у більшості готелів свої великі пляжі, цю норму буде легко виконати.
У всіх літаках встановлені фільтри, аналогічні тим, які використовуються в госпіталях по всьому світу. Вони вловлюють 99,9% усіх маленьких частинок у повітрі - віруси, бактерії - і повітря в салоні літака оновлюється кожні кілька хвилин. Крім того, подача повітря в салоні влаштована так, що потік дме зверху вниз. Тобто навіть якщо людина дихає, кашляє і чхає, її бактерії, грубо кажучи, прибиваються повітрям униз. Усі пасажири будуть суворо дотримуватися маскового режиму і проходити температурний скринінг, тому ризик підхопити інфекцію на борту мінімальний.
Найпростіший спосіб дати зрозуміти людині, що щось є для неї дуже цінним - відняти це в неї. Мільйони людей зрозуміли, наскільки важлива для них свобода пересування і можливість поїхати туди, куди вони хочуть.
Щойно буде зрозуміло, що кордони відкриті, а літаки регулярно літають - попит на тури буде колосальним. Про збільшення продажів говорити складно, але навіть якщо це буде рівень минулого року або 10% падіння, ми будемо вважати це прекрасним результатом, оскільки індустрія туризму постраждала більше за інші. У 2021 році, коли напевно буде винайдена вакцина або ефективне лікування коронавірусу, ми очікуємо туристичний бум.
Останні 15 років уподобання українців не змінюються: кожний другий тур, проданий і цього літа, і минулого літа і, впевнений, наступного літа - це "all inclusive" на морі. Це для нас найбільш звичний і улюблений формат відпочинку. Уже зараз з перших бронювань ми бачимо, що нічого не змінилося.
Страхові компанії, які працюють з туроператорами, уже запропонували страховку від COVID-19, яка буде покривати лікування і повернення туриста додому. А деякі країни - наприклад, Кіпр - анонсували, що в разі захворювання туристів візьмуть усі витрати з лікування на себе. Хворі будуть перебувати в спеціальних карантинних готелях.
12 червня МОЗ опублікувало перелік дій, які має здійснити людина, що повертається додому. Усі держави діляться на дві категорії: зелені - ті, в яких епідеміологічна ситуація така сама, як в Україні, або краще, і червоні - в яких ситуація гірша. Колір визначається кількістю активних випадків зараження на 100 000 населення. Громадяни, які повертаються з
"червоних" країн повинні будуть зробити ПЛР-тест або пройти ізоляцію на 14 днів: необхідно буде встановити додаток "Дій вдома", де кожні дві години надходить повідомлення з проханням зробити селфі з геоміткамі, щоб перевірити, чи вдома людина. А від тих туристів, які повертаються з "зелених" напрямків - а до таких зараз належить більшість популярних курортів - ніяких додаткових дій не вимагається.
Ми не можемо сказати людині: "Навіщо тобі ця Ейфелева вежа? Ось тобі ромашкове поле в 40 хвилинах їзди". Це ж різні речі. Турист їде до Франції, щоб подивитися на іншу культуру, почути іншу мову, на власні очі побачити всесвітньо відомі пам'ятки, випити французьку каву з французьким круасаном. Але ми завжди можемо розвивати внутрішній туризм, щоб людина подорожувала, наприклад, один раз на рік за кордон, а другий раз - по Україні. Щоб вона поїхала до Мілана подивитися на "La Scala", а потім в Одесу - на оперний.
Торік я був на найбільшій у світі туристичній виставці в Берліні. Там була цікава дискусійна панель, де обговорювали, що зараз вважається люксовим туризмом. Найпотужніші туристичні експерти говорять про те, що лакшері - це вже давно не чорна ікра, приватні вертольоти і вілли. Тепер це чиста природа, мінімальна кількість туристів і унікальний досвід, який ти більше ніде не отримаєш. В Україні дійсно багато місць відповідає таким критеріям. Наприклад, у двох годинах їзди від Одеси є районний центр Саврань, де неймовірно красива лісова природа і зовсім немає туристів. А новий досвід там можна отримати, якщо захочеш позбирати гриби або сплести віник.
Зараз ми плануємо займатися управлінням готелями. Наш головний офіс розташований в Одесі, і тут ця послуга затребувана - українці хочуть зупинитися біля моря. Цього року ми створили проєкт "Apartments XO".
Це не аналог і не конкурент "Booking.com" і "Airbnb". Тут ми - керівна компанія і самі використовуємо ці сервіси для просування апартаментів. Наша роль на ринку не в тому, щоб зводити покупця і продавця - ми управляємо апартаментами, забезпечуємо сервіс, зустрічаємо гостей.
Згадайте п'ять найяскравіших моментів свого життя. Закладаюся, що в цій п'ятірці точно будуть подорожі, адже для більшості людей, крім типових найбільш значущих подій - весілля, народження дітей - зазвичай найпрекрасніші спогади в житті пов'язані з подорожами. І в старості люди згадують, звичайно, не те, скільки гречки було з'їдено, а саме ось ці самі моменти.
У мене є улюблене місце у світі - це райський острів Самуї в Таїланді. Там люди нікуди не поспішають, а просто насолоджуються життям, світанками і заходами сонця, пальмами, кокосами і білим піском. Там ти забуваєш, що існує ще якесь життя з якимись завданнями і проблемами, які потрібно вирішувати.
Ми віримо, що подорож - це не пам'ятки, не літаки і не готелі. Подорож - це люди, з якими добре, з якими хочеться проводити час і ділити найрадісніші моменти. І це потрібно робити сьогодні.
У туризмі репутація - це єдине, що у нас є, тому торгова марка - це невіддільна частина компанії.
Наш головний фокус на найближчий час - розвиток франчайзингової мережі під брендом "ХО": ми даємо право на використання нашої торгової марки, і компанія може під нашим керівництвом, використовуючи нашу відточену роками модель роботи і наші технології, відкритися у своєму місті. Плануємо протягом трьох років відкрити 1000 точок продажів мережі "ХО".
Ми оголосили про старт проєкту в кінці минулого року і отримали 150 заявок на підключення за перший тиждень. Встигли навіть укласти угоди з 29 агентствами, але в наші плани втрутився коронавірус, тому мережа працювати так і не почала, і ми перенесли запуск на 1 серпня. Ми розраховуємо на 40-50 франчайзі.
У нас є два формати франшизи - "Light" і "Premium". "Light" - це можливість для компанії приєднатися до мережі під своїм брендом, але використовуючи наші технології, нашу систему навчання і наші контракти з партнерами. "Premium" - використання бренду "ХО" і низка додаткових переваг у вигляді нашої бази клієнтів, допомоги з наймом і навчанням менеджерів з туризму та багато іншого. "Light" більше підходить агентствам, які вже певний час існують на ринку і хочуть розвиватися, а "Premium" - для новачків, яким простіше використовувати відомий бренд і не винаходити велосипед.