Торгівля - один з найпопулярніших видів бізнесу не тільки на території України, а й за її межами. Щодня мільйони людей по всьому світу купують і продають товари. До появи всесвітньої глобальної мережі Інтернет, торгівля здійснювалася тільки офлайн, люди приходили в магазини, супермаркети, торговельні центри, вибирали товар і здійснювали покупку.
Першопрохідцем в Інтернет-торгівлі прийнято вважати американського бізнесмена Джеффа Безоса, якому в 1994 році прийшла ідея створення інтернет-магазину для продажу книг під брендом «Amazon». Тепер цей інтернет-магазин є одним з найзнаменитіших і продає вже не тільки книги, а статки його творця за оцінками різних компаній становить понад 165 мільярдів доларів.
Сьогодні вже нікого не здивувати подібним способом продажу товарів або навіть послуг. Великі офлайн гравці вже давно присутні в мережі, а інтернет торгівля щільно конкурує з офлайн магазинами. Людям зручно робити замовлення за допомогою комп'ютера або навіть мобільного пристрою в будь-який зручний час і в будь-якому місці, де є мережа. Ринок інтернет комерції зростає з кожним роком, за оцінками експертів в 2019 році українці купили в мережі товарів на 65 мільярдів гривень. На 2020 рік експерти прогнозують підвищення цієї суми на 25%.
Звичайно, у багатьох нішах цей ринок зайнятий великими гравцями, але тим не менше підприємці продовжують створювати інтернет-магазини і успішно отримують прибуток.
Здавалося б, для створення магазину в мережі необхідно виконати всього декілька порівняно простих дій: знайти постачальників, створити сайт, розмістити його і правильно рекламувати. З одного боку - так, з іншого - цей список не повний. У нашій статті ми не будемо розповідати про тонкощі проведення рекламних кампаній або створення сайтів. Ми приділимо увагу питанню захисту інтернет-магазину шляхом реєстрації торгової марки, а також розглянемо переваги реєстрації позначення для такого виду діяльності.
Торгова марка - зареєстроване в установленому порядку позначення, володарем прав на яке є власник. По суті, реєстрація ТМ дає її власнику виключне право на використання позначення (назви). На практиці, для бізнесу це означає, що, отримавши охорону знака ви зможете забороняти використовувати його іншим особам. Це убезпечить вас від недобросовісної конкуренції. Наприклад, якщо створили і розкрутили такий магазин, то вже ніхто не матиме права зробити такий же з вашим ім'ям. У разі, якщо це станеться, ви будете мати законодавчі механізми боротьби з такими порушеннями. Існує кілька варіантів вирішення таких проблемних ситуацій:
Метою будь-якого з цих варіантів є відновлення ваших прав на використання зареєстрованого позначення. Кожен з цих способів має свої плюси і мінуси. Оптимальний варіант рішення - досягнення угоди межу людьми без судів і розглядів, але такий варіант не завжди працює. У разі, якщо порушник не йде «на контакт», є варіант звернутися в так званий доменний арбітраж Всесвітньої організації інтелектуальної власності. Для ряду доменних зон (імен сайтів) діє єдина політика вирішення доменних спорів, яка передбачає позасудове розгляд претензій акредитованими арбітражними органами. Дана процедура передбачає оплату істотного збору і його повинен заплатити ініціатор. Плюси цієї процедури в її термінах і ефективності. Рішення арбітражу буде обов'язковим для реєстратора домену.
Ще одним і, напевно, найважчим способом відновити свої права є суд. Подібні розгляду займають багато часу і не завжди призводять до бажаного результату. Ситуація із захистом прав повинна покращитися з початком роботи Вищого суду з питань інтелектуальної власності. Даний суд буде спеціалізуватися на подібних справах і відповідно є великі надії і очікування. Можливо, він почне свою роботу вже в 2020 році.
Ще однією перевагою реєстрації торгової марки для інтернет-магазину в Україні є можливість отримати найпрестижніший домен в нашій країні. Домен .UA - доступний тільки власникам однойменних торгових марок. Імена в цій зоні мають особливий престижем і отримують додаткову довіру від користувачів.
Кожна торгова марка реєструється для певного виду діяльності. Всі види діяльності розділені на класи і представлені в міжнародному класифікаторі товарів і послуг. Для інтернет-магазину необхідний «35 клас».
Якщо ваш магазин має свій сервіс-центр по ремонту реалізованих товарів, вам додатково необхідно заявити 37 клас. Підібрати коректно класи дуже важливо, оскільки ваші виняткові права будуть діяти тільки відносно заявлених товарів і послуг.
Резюмуючи описане вище, можна стверджувати, що торгова марка для інтернет-магазину - необхідна процедура, яка дозволить отримати не тільки захист, але і бажаний домен і довіру користувачів.